Csak gyorsan, mert ma mosás-napom van.
Rövid híreink mégegyszer: a Davosban évente megrendezett gazdasági konferenciához, a WEF-hez kapcsolódó szomszédos csúcstalálkozón a mi ferencünk, mindenki ferikéje rögtön elsőként, diplomáciailag már szinte túl korán reggel lerohanta Pascal Couchepin szövetségi elnököt. Állítólag a romák intergációjáról esett szó és megköszönte, hogy milyen sokat segített Svájc Magyarországnak.
Couchepin helyében visszakérdeztem volna: és ferikém, te bazmeg, te mennyit segítettél Magyarországnak?
De Monsieur Couchepin régivágású úriember, s mint ilyen, illedelmes vendéglátó. Úgyhogy feri kapott svájci csokit emlékbe, megengedték neki, hogy picit hógolyózzon még a havas Alpokban, aztán kikísérték a reptérre.
Az autóutakon, autópályán, ahol egy sáv elfogy, például egy gyorsítósáv után újra csak két pályás lesz az úttest, mindig mindenhol a legbelső, leggyorsabb sáv fogy el. Logikusabb, mint a legszélső, jobb sávot terelni, akik eleve lassúbbak: aki gyorsabb, jobban tud helyezkedni.
Sokkal kevesebb tartósítószert tartalmaznak az élelmiszerek, gyakoribb, hogy védőgázas csomagolásban kapható a friss saláta, darált hús, félkész termékek.
Az is gyakoribb, hogy ahol csak lehet, automatizálnak, gépeket alkalmaznak, mert itt a munkaerő a legdrágább. Értsd: míg mondjuk Kőbányán az útmenti gazt kéziszerszámmal egyszerre akár nyolc ember vágja, addig itt ez elképzelhetetlen lenne, mert sokkal olcsóbb egy jobb gépet venni, amihez mondjuk csak egy ember kell - vagy még egy sem. A szomszéd kertjében például egy önjáró fűnyíró rója a köröket. Elég futuriszikus, nekem mindig a Terminátor és a gépek lázadása jut eszembe róla, de eddig még nem történt semmi baj.
Egyébként, kis kitérő: milyen fura lesz megszokni, hogy más lesz a nevem...Ha valakinek be kell mutatkozni. Például magyarnak, a svájci nevemmel. ez milyen már...
Már írtam, vagy elejtettem egy-két szót erről: engedélyezett Svájcban, hogy egy rendszámot váltson ki az ember a két (max. 2) autójára. Viszont mindkettőre kell természetesen autópálya-matrica.
Létezik egy központi nyilvántartás arról, hogy kinek milyen tartozásai vannak, például banknál milyen hitelt vett már fel és azal épp a lekérdezéskor mi a helyzet: fizeti-e rendesen. Ha egyszer valami nem fizet ki valamit időben, akár lakbért, akár bármit, kap egy bejegyzést ide a nyilvántartásba és nagy valószínűséggel soha többé nem fog tudni felvenni semmilyen más hitelt, hitelkártyát igényelni, stb.
A betegbiztosítás nagyjából úgy van, ahogy elképzeltem magamnak mindig is: több variáció közül lehet választani. Kedvesem például minimum "TB" havidíjat fizet és van egy bizonyos önrész, akár a casconál, ha mondjuk elmegy orvoshoz és az csak 40frnakba kerül (például 100frank önrésznél) akkor ugye mind a 40 frankot neki kell fizetnie. Viszont nem fizet be havonta egy vagyont a semmiért, hiszen szerencsére nem sűrűn szoktak betegek lenni.