Pár dolog.
kuponok.
Mindig mindenhol. Szinte minden szezonban olyan mennyiségű kuponnal rendelkezünk, hogy néha felmerül egy-egy gyenge igény, hogy egy színes excel tabellát vezessek arról, hogy hol-mit-meddig-mennyivel olcsóbban lehet kapni.
svájcban pl. a McDonald's is aktivizálja magát e tekintetben, minden évszakban kap az ember a postaládába dobva egy akció-gyűjteményt. A mostani például Halloween-rajzolatú és 8 kupont tartalmaz. Pl. 2 Big Mac együtt 3 frankkal olcsóbb, 2 Happy Meal 5 frankkal olcsóbb a kupon leadásával.
a bevásárlóközpont is küld kuponfüzetet. Tudom, ilyen otthon is van. De itt olyanok az ajánlatok, amit tényleg fel is tud az ember használni, nem 1% kedvezményt kapsz, ha legalább 100.000-ért vásárolsz...Tegnap vettünk Amore számára egy valódi bőr téli cipőt, 59,- helyett 49,-frankért (kb. 9-10.000,-ft helyett 8.000,-ért) vagy a szupermarketben a kasszás nőci mondta(!!!!), hogy hozzunk a szemközti pultról egy kupont és akkor 10-szeres szuperpontot kapunk. (mi a miénket otthon felejtettük, nem is gondoltunk rá, hogy most beválthatjuk. Tényleg hiánypótló lenne egy excel nyilvántartás...) 125,-frankért vásároltunk, ezért normál esetben (személyzeti jogosultság) 5-szörös pont járna, de most kivételesen 1250 pontot kaptunk. A szteppert mégcsak nemrég "vettük" meg az összegyűlt pontokból, de már újra gyűlnek a pontok, félig megvan egy Bosch ütvefúrógép...
Az újságok is teli vannak mindig mindenféle kuponokkal, kedvezményekkel, sok kicsi sokra megy alapon csomót lehet ezzel spórolni.
a másik szembetűnő különbség, hogy nagyon sok a nyereményjáték, de ellentétben Magyarországgal, itt nem kötik a részvételt vásárláshoz. A Colgate, a Maggi, a Nesquick, a Nivea, Barilla, satöbbi mind-mind világmárkák és a hazaiak is egyszerűen hirdetik a termékeken a nyereményjátékot. Vagy van kód mondjuk a termék alján, vagy egyszerűen az interneten vagy sms-ben, vagy akár postai levelezőlapon részt vehetsz, nem kell vonalkódokat vagdosnod vagy idióta Maggi pontokat gyűjtögetned. Ezt itt az állam leszabályozta. Ha egy cég meghirdet egy ilyesmi akciót, mindenki által elérhetővé kell tenni és nem szabad vásárláshoz kötni.
más téma, de eléggé svájcias jelenség, hogy az utakon nagyon sok az idősebb, néha nagyon idős sofőr. Hála a jómódnak, miegyébnek: egyrészt megengedhetik maguknak az autót a nyugdíjasok, másrészt ránézésre fittebbek és frissebbek, mint pl. Magyarországon, de azért mégsem indokolt ekkora önbizalom... Nem annyira frissek már, hogy tata és mama az autópályára merészkedjenek...Pedig ez van. Merészkednek. És feltartják a forgalmat, 70-nel. Rosszabb esetben a 3 sávos autópályán -középen.
Nem akarok ujjal mutogatni erre a példára, de sajnos tény: kb. 1 hete történt egy súlyos buszbaleset: Juventus-szurkolókat vitt volna egy busz és egy tök normál kanyart nem bírt bevenni egy hegyvidéki falun belül a 81 éves sofőr... Legalább 2 ember meghalt. Elég megrázó volt a roncsokat először a hírekben látni, aztán később, kapcsolgatáskor ráfutottunk véletlenül arra a meccsre, ahová igyekeztek volna...
tegnap egyébként játszottam a bevásárlás után: egy kis stilizált baromfiudvar volt megépítve az áruház folyosóján és karikákat kellett a tyűkok-kakasok nyakába dobálni. 3-ból egyet sikerült csak eltalálnom, de ezért is választhattam ajándékot. Én egy kötényt kértem.
* lapzárta után 2 órával megérkezett az IKEA Family tagsági kártyám, aminek elég kevés haszna van az ingyen kávén kívül. Viszont üdvözlőajándékként kaptam egy 10,-frankos ajándékutalványt... És épp ma megyünk IKEÁba.